Sikkről, stílusról - spiritusszal. Bio, Kontakt, Jegyzet, Fenomén, Objet de l'Obsession, C'est l'Allure.


2011/02/08

Vak vezet világtalant, azaz a Lack magazin performansza


A Lack magazin kétség kívül az elmúlt évek egyik legösztönzőbb és példamutató organizációja, mely nemzeti összefogást sürget a magyar divatéletben. A magazin szerkesztősége céljául tűzte ki, hogy szárnyai alá gyűjti a fiatal magyar tehetségeket, s jó pékként cukrászati remekművet kreál belőlük. Azonban az első osztályú és különleges alapanyagok, valamint a cukrászmester eget rengető szakértelmének hiányában lehetetlen igazán eredeti és stílusos desszertet megalkotni – kivéve, ha az a hétköznapi emberek igényeinek szól.

A magazin által megfogalmazott ékeskedő és hatásvadász szavak sajnálatos módon közel sem váltották be mézes ígéreteiket. Szomorú módon az olyan hangzatos szószerkezetek mögött - mint az „új látásmód”, „egyfajta iránytű” és „színvonalas kézikönyv” - a legközépszerűbb, közhelyes és már unalomig ismételt képzelettársítások állnak.
Ebből kifolyólag a magazin közel sem egy új perspektívát mutat, hanem görbe tükröt a fiatal „tehetségeknek”, akik többségének munkája semmiféle módon sem köthető a nemzetközi követelményekhez - az esztétikai kategóriákat pedig inkább ne is említsük.

A lap ugyanakkor felcicomázott középszerűsége miatt, egyedül a mindennapok bámészkodó emberét tudja megfogni, aki képtelen különbséget tenni ízléses és ízléstelen, stílusos és stílustalan, remekmű és hulladék között. Ez a feladat elvégzése kétség kívül a magazin szerkesztőinek feladata, sőt, felelőssége volna – ha ő maguk is rendelkeznének ezzel a kegyetlen belső ítélőszékkel.
S mi történik, ha a cukrász mester nem érzi az ízeket, mégis újító szándékkal alkot?
Lack. Hiány. Űr, mely nem hogy szűkülne, de egyre rohamosabban tágul.

A Lack magazin megjelenése és elismerése arra ad bizonyosságot, hogy a hazai divat még mindig nem elég érett a valós, igaz és esztétikai alapokon nyugvó divat kommunikálására.
Ugyanakkor azt érzem, hogy a magyar divatszcéna attól sokkal stílusosabb és igényesebb, mintsem hogy egy ilyen médiumhoz tartozzon, mely a munkásosztálytól kölcsönvett fellengzős, művészieskedő eszköztárát és szakadatlanul ismételt, álmosító toposzait közvetíti. 

Végezetül szeretném javasolni a tisztelt szerkesztőségnek, hogy a következő szám megkezdése előtt bátorkodjanak pár nemzetközi divatlapba befektetni, vagy legalább az interneten utánanézni annak, hogy mi is zajlik jelenleg nem pusztán a divatvilágban, de magán az egész Földkerekségen. A jó divatlap aktualizálja és magába szippantja a társadalmi kríziseket, és nem búsjuhász szemű suhancokat, vagy piros konfekcióingbe bújtatott frigid orángutánokat mutat be – elhitetve a hétköznapi emberekkel, hogy ez „a magyar divat, amely nemzetközi színvonalú.”



(epilógus – Lack: „jelen esetben az őszinte párbeszéd és önzetlen együttműködés” hiánya „gátja annak, hogy a magyar divatot a nemzetközi színtéren is méltán elismerjék.”
A benyomásaimat közöltem, őszintén, hogy még véletlenül se álljak a magyar divat útjába.)


Az'Allürista

8 megjegyzés:

Renata írta...

Ez igen! Ez aztán a bejegyzés!

Jolie írta...

Igen! én is egyetértek!
Az EGYEDÜLI EMBER, AKI MEGÍRTA AZT, AMIT SENKI SEM MERT.
Valódi kritikus.
Több mint egy blogger...

Névtelen írta...

Végre valaki...
remélem másban is kifejted a "benyomásaidat" és ennek az értékét a minőségi divat képviselői is felfedezik!

boris írta...

hm, ez a "felsőbbrendű embert" és "munkásosztályt" megkülönböztető gondolkodásmód, hogy is mondjam, kicsit túlhaladott, nem? :)

Névtelen írta...

Szerintem igenis értékelni kéne már a probálkozást hogy végre vannak olyan emberek aki nem csak beszélnek arról hogy milyenek kéne lenni a hazai divatnak hanem megprobálnak tenni érte, tovább mindezt ugy hogy fiatal esetleg benem futott tehetségekkel dolgoznak. Lehet hogy ez az első szám nem állná meg külföldön a helyét, de valjuk be nem indulhat el valami rögtön sikeresen....

VividFluxury írta...

Maximálisan egyetértek.

Tanuljanak a negatív kritikából, mert van még min csiszolni. Én is kezdtem magazinnál, tudom, milyen első/nulladik számot kiadni kéz alól. De könyörgöm, ne legyünk már csak azért elégedettek, mert "ők (vagy bárki) tesznek valamit"! Tesznek, csak nem túl jól.

Névtelen írta...

számomra a legdurvább az egészben, hogy Szabó Patrícia ír kritikát?!?!?!?! ráadásul olyat, amiben azt szólja le, amit egész eddig képviselt gyakorlatilag mindenhol? ha egyébként hiteles is lett volna a dolog, itt bukik az egész...

PublicInterest írta...

Nos.. Mindenekelőtt SZ.P. egy olyan csillag a magyar divatéletben, amelynek érdemeit nem kell firtatni. Ő bizonyított, bizonyít napról napra.
A Lack magazin pedig tipikus esete annak, amikor tehetségtelen fiatal(ok) valmiféle vidéki bányászvárosból azt hiszi tudja mi a divat és tud trendet teremtetni, mert láttak 6 számot a Room-ból egész életükben. Minden egyes megnyilvánulásából ostobaság beszél. És sajnos nem tudni miért, de olyan minőségi kivitelezést kapott, amely hajaz a tökéletességre, de a beltartalom sajnos, 0. Erre nyílván a vezetőség is rájött.. Akkor miért nem keresnek egy divathoz értő, tehetséges szerkesztőt, aki méltósággal képes képviselni a magazint és képviselni a magyar divatot? Mert ez a jelenlegi felháborítóan olcsó..

A bejegyzést nem vitaindítónak szánom. Azt javaslom mindenkinek járjon maga a végére és kérdezzen néhány alapfogalmat az illetékes(ek)től..