A fenséges
Ha valaki azt kérdezi, mi az, ami megfog a divatban, a
válaszom: a FENSÉGES. Mint esztétikai kategória. A szépség ellentéte. A
látvány, aminek pulzáló atmoszférája azt sugallja: halandó vagy hozzám képest.
A grandiózitás, a féktelenség, a kontrollálhatatlan természetfölötti hatalom.
Vihar az óceánon. Kitörő vulkánok, hömpölygő láva, sistergő kősziklák. Mikor
nézőként egy széken ülve valamiféle titokzatos energiahullám szemtanújává
válok. A misztikum, az elkendőzés, az azonnal meg nem mutatás pedig mindebben kulcsfontosságú
– titok nélkül nincs fenséges.
A szem eltakarásának ez egy jó módja. Napszemüveget viselni az
első, kézenfekvő lépés lehet, akár az téli utcán is. Elalélok, mikor egy száraz
déli reggelen napszemüveges turisták andalognak el mellettem. Persze
tisztességes toalettel. A Chanel egyik bemutatóján számomra emlékezetes volt,
mikor még az extravagáns menyasszony is gyöngyökkel díszített napszemüvegben
vonult végig feltarthatatlanul a zuhogó esőben, a bemutató színhelyén, egy
kertben.
A zene is kellőképp emelkedett volt persze, szempontként egy
fenséges bemutató esetén nem feledhető ez sem! Lüktet, és egyre feljebb
emelkedik, kíváncsiságot a következő és következő modell iránt aktiválva. Ív.
Történetmondás. Elengedhetetlen.
Egy másik prezentációnál, az Armaninál a zene kozmopolitán,
érzékenyen csendült fel. Azt mondta, itt most valami magasztos, valami igazán
fennkölt történik. A modellek tekintete futurisztikus fémkalapokkal volt
elfedve. Ruháik lehetetlenül modernek, félelmetesen szabott szobrokként
fényesen meredtek. Mosoly sehol. A püspöklila ajkak nem mozdulnak. A modellek
mindeközben könnyedén forognak és pózolnak az egyre extravagánsabb darabokban,
földöntúli, rendíthetetlen szirénekként. Arcukat már nem is kalap, de színes
briliánsokkal átszőtt maszkok leplezik. Rejtőzködnek. Tekintetüket csakis
kiváltságos szemek leshetik. Számunkra ők elérhetetlenek – s itt egy kulcsszó:
az elérhetetlenség. És ugyancsak itt az elegancia alapja, a szelekció
képessége: kinek mit engedek látni, és kinek mit nem. Mutogatom, vagy elrejtem
magam.
Mikor az idős Armani a kifutóra lép, megmutatja nagyságát. A tetőpont. Álló
taps, pont úgy, mint Anda bemutatója végén a TGFW-n, pár hónapja, Budapesten.
Taps, minden egyes fantasztikus ruhánál, ami csöndesen suttog, és nem üvölt. Extravagancia,
szakértelem és elegancia.
Taps, mikor Jean Paul Gaultier múzsája, Ines de la Fressange
ötvenakárhány évesen a kifutóra lép és rendíthetetlenül vonul. Ördögien
mosolyog és csókot dob, de mint egy nagyvilági, kezében sok szálat mozgató,
befolyásos dáma. Femme fatale.
Azonban biztosan nem működik a divatban a fenséges, ha
arroganciából, lenézésből, kivagyiságból fakad. Ez esetben a divat egyszerűen
bűzős. És köszönjük nem. Klisé
A fenséges pedig a társasági éjszakákon túl a kifutón működik a legjobban. Erre
egyik tanárom hívta fel a figyelmem esztétikán. Annak pedig, aki szenvedéllyel
tekint a divat iránt, és nem azért öltözködik, hogy egy zsák milliónak tűnjön,
annak ennél inspirálóbb és felszabadítóbb nem lehet. Egy szelet a végtelenből.
Egy pillanat a természetfelettiből. Az érzés. És ez a fontos, nem az, hogy
mennyire tűnsz gazdagnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése