2011/10/08

Vízum a minimálból a francia sikkbe, azaz Sármán Nóra kollekciót készít

Sármán Nóra Az'Allürista

Sármán Nóra Az'Allürista

Sármán Nóra Az'Allürista Sármán Nóra Az'Allürista

Sármán Nóra Az'Allürista Sármán Nóra Az'Allürista

Sármán Nóra Az'Allürista Sármán Nóra Az'Allürista


Hogy van élet a minden bizonnyal jó szándékkal létrehozott, ám annál butácskábban prezentált Divatkreátor* után – gondoljunk csak a közhelyes pink színhasználatra, a vendégkommentátorok szedett-vetettségére, vagy Görög Zita kisiskolásan bemagolt monológjaira – mi sem bizonyítja jobban, mint Sármán Nóra első kapszulakollekciójának létrejötte, melynek kampány és lookbook fotói** pár nap alatt ellepték a közösségi oldalak felületeit. A kollekció elméletileg a Coin áruházban debütál, s hogy miért csak elméletileg, arról a vezetőséget lenne érdemes faggatni, mely a tehetségkutató műsor kezdetekor fűt-fát ígért a hatalmas reklámért cserébe, de azokat még mindig nem váltotta be.

Leszámítva ezt az apró logisztikai problémát, Sármán Nóra töretlenül optimista a maga aranyos, cincogó attitűdjében, mely azonnal levett a lábamról mikor a múlthét hétfőjén meglátogattam budai otthonában, ahol édesanyjával és egy igen tetemes mennyiségű Szőke Gábor Miklós relikvia között él.
Személye elbűvölő vagy sem, nézzék el számomra ezt a költői túlzást: hazánkban szinte egyedülálló módon nem él vissza vele, azaz szakmai rátermettségét nem a túlkomponált sajtóanyagok, hanem a szobájában kiállított munkák igazolják – azok a fekete-fehér ruhadarabok, melyek már az első ránézésre egy a hazánkban friss stílust képviselnek: átmenetet a geometria birodalmából a francia sikk világába.

Sosem törekedtem arra, hogy tudatosan építsek fel egy stílust. Mindig is úgy gondoltam, hogy ezt nem szabad erőltetni, ennek magától kell jönnie, hiszen vannak olyan áramlatok, amik a levegőben vannak.” – reflektál Nóra az inspirációt szaglászó kérdésemre, s egyben definiálja a jó divattervező fogalmát.
A jó divattervező jelenleg egy rátermett szociológus és mesterember keveréke, hiszen a jelenkor nőjének vágyai és igényei az éterben keringenek, szabadon; pusztán jó érzék, szociológiai fogékonyság szükséges ahhoz, hogy az illető ráharapjon a megalkotandó, teljesítendő óhajokra és ezt ügyesen, szakmája mestereként képezze le, alkossa meg.

Azzal, hogy Sármán Nóra hétköznapi ruhákat alkotott (hozzáteszem: nem hétköznapi eseményekre), nem lejjebb adott a tervezői géniuszából, hanem feljebb értékelte és újraértelmezte azt, ugyanis a levegőben kószáló vágyakat hordható módon fogalmazta meg, méghozzá úgy, hogy a kollekció teljes egésze egységes, karcos, szofisztikált és erőteljes maradt.
„Azt gondoltam eddig, hogy egy hordható ruha elkészítése, maga a hordhatóság, egy nagyon nagy korlát, de egyre jobban kezdem magam otthon érezni ebben a műfajban. Most kezdnek megnyílni a kapuk, úgy érzem, kezdem megtalálni magam és a lehetőséget benne”.

Sármán Nóra darabja izgalmasak, s olykor igaz provokatívak, de mindezt az ízlés fogalmán belül teszik és nem pusztán a komolyság látszatával játszadoznak, hanem meg is testesítik azt. Így kedvenc darabom például a nehéz, fekete gyapjúkabát, mely féloldalasan hajtott és rejtetten gombolódik, vagy a fehér, eukaliptusz levélmintákkal díszített áttetsző blúz, mely talán a hozzá párosított latex-hatású nadrággal már a „túl sok” kategóriájába esik és viselőjét egy újabb „túl sok” emberré avatja – éppen ezért célszerű világos famert választani hozzá, ezzel slamposítani a slamposíthatatlant.

Nóra egyetlen gyengesége talán a még egyelőre bizonytalan szabászati megoldásokon, valamint a „nélkülözhetetlen” minimálon túl, nem más, mint az előrejutását akár akadályozható visszahúzódottsága; a divatélettől való érthető és érthetetlen zárkózottsága.

Érthető, mert ki akar egy olyan közösségnek a keretein belül szerves pozíciót vállalni, mely a koholt allűrökből, misztifikált karakterekből és modortalan szereplőkből áll? Egy olyan közösségben, ahol az általuk oly sokszor emlegetett asztalra bármit le lehet tenni a közösségi népszerűség fejében?

Érthetetlen viszont, hiszen Sármán Nórának sem takargatni-, sem félnivalója nincsen – korosztálya egyik legtehetségesebb és legígéretesebb tervezője.


Salut,
Az'Allürista


*A Divatkreátor a Tv2 nagysikerűnek nem bizonyuló csütörtök késő esti programja volt, melyben divattervező tanulók készítettek előre meghatározott koncepció alapján fellépő ruhákat a Megasztár negyedik szériás versenyzői számára. A műsorban egyedül az alkotási folyamat és Andó Ildikó, az Elle vezető stylistjának munkamorálja volt érdekes és példaértékű, az elkészült alkotások kevésbé.


** A fotókat Zólyomi Norbert készítette, Madar Annamária szabadúszó stylist segítségével

1 megjegyzés: