Bár itthon stylistnak lenni egyesek számára – pontosabban az OKJ-s színvonalú „tehetségek” számára – annyit jelent, hogy egymásra dobálunk egy gagyi és mesterkélt koncepció alapján abszolút nem passzoló darabokat (eredmény pl. látható minden héten a Kiskegyedben), külföldi porondon teljesen más a helyzet. (És igazán hálásak lehetünk, hogy Laczkó Mónika, Andó Ildikó, Virág Anikó, Tóth Ali és Eli van Poyer jóvoltából, már itthon is kezd megjelenni a nemzetközi színvonal.)
Mondjuk, ha egy bemutatón a meglepetés az első két sor részére egy ikonikus snuggie, sál vagy kesztyű, a megfontolt, tapintatos kritikus és stylist nem aggatja magára, mert nem szeretné megsérteni a még aznap meglátogatott tervezőket – és nem dől be a mézes-mázas ajándéknak, amely egy cukrosabb kritikát hivatott kicsikarni.
Két évvel ezelőtt, a The New York Times divatkritikusát, Cathy Horynt – aki egyébként híres acélszívéről, éles nyelvéről, valamint dokkmunkás sapkáiról – 2008-ban kitiltották egy Giorgio Armani bemutatóról, mert az előző couture bemutatót élesen bírálta. „Nincs szükség Ms. Horyn szarkasztikus megjegyzéseire” írta a főszerkesztőnek címzett levelében Armani.
Később megtudta, hogy több kollégája is feketelistára került, a negatív kritikák miatt.
(Cathyt ezen kívül tiltották már ki Dolce & Gabbana, Helmut Lang és Carolina Herrara bemutatókról, így a 2008-as cikkei mind a legőszintébb és legnagyszerűbb divatkritikáknak számítanak a világon.)
A legendás Suzy Menkes, aki az International Herald Tribune vezető divatújságírója, egyszer mikor nem engedték be egy milánói bemutatóra, takarítónőnek öltözve surrant be megnézni a kollekciót.
A legfrissebb botrány azonban kedden történt, amikor Carine Roitfeldet és az egész Vogue Paris stábot „nem kívánatos személyeknek” nyilvánította a Balenciaga, így lemaradtak az egyébként mesés bemutatóról.
Az események hátterében két ok állhat. Az első, hogy a francia Vogue túlságosan nagy hangsúlyt fektet a Balmain, Isabel Marant és Givenchy kreációkra, és így nem kíván tovább reklámozni a lapban a márka.
A másik, sokkal bonyolultabb: a párizsi Vogue megtörte a gondosan kitalált Balenciaga lookot.
A napokban, (többek között) Marc Jacobs kollekciójának a stylistja, Venetia Scott arról nyilatkozott, hogy teljesen ki van ábrándulva a magazinokból, ugyanis mára a stylingolás teljesen megváltozott, és sokkal inkább egy profit centrikus irányba hajlik (már ez is), mivel egyes divatházak megpróbálják oly módon szabotálni a stylistok munkáját, hogy megtiltják, hogy termékeiket bizonyos márkákkal vegyítsék.
Természetesen, amikor már ilyen dogmákon alapulnak egy kreatív munka alapjai, felmerül a kérdés, érdemes-e még folytatni?
Ez a Suzy Menkes egy vadállat.
VálaszTörlésHát ha ez nem igazi elhivatottság, akkor nem tudom, hogy mi az.